Wat kunnen marketeers leren van het dierenrijk?

specialist linkbuilding

Mensen zijn stiekem ook dieren. In principe zijn wij net zo deel van het dierenrijk als de koeien in de wei of je huiskat. Wij zijn niet veel meer dan verder geëvolueerde apen die een grote stempel hebben gedrukt op hoe deze aardbol eruit ziet. Echter loopt onze eigen vooruitgang tegenwoordig ver voor op onze evolutie. Zo zijn wij stiekem een stuk meer oermens of aap dan we eigenlijk toe willen geven. Van dit gegeven wordt onder andere in de marketing nog fanatiek gebruik gemaakt.

Veel gedragingen van mensen zien we ook terug in het dierenrijk en andersom. We zullen onder andere vergelijkingen maken tussen hoe een online marketing specialist linkbuilding verzorgt en hoe dieren wederzijdse daden voor elkaar verrichten. Dat is dan ook waarschijnlijk de reden dat we graag naar de dierentuin gaan. We herkennen in die dieren namelijk veel van onszelf. Bij dieren zien we veel patronen die we bewust bij ons terugzien, maar ook zaken waar we ons minder bewust van zijn, maar die wel degelijk meespelen in hoe we ons gedragen en welke keuzes wij maken. In deze blog leggen we je uit wat marketeers met dat gegeven doen.

Paren is voor een groot deel marketing

Het vinden van een partner is misschien wel de belangrijkste taak die je hebt in je leven vanuit een evolutionair standpunt. Daarom speelt veel daarop in. Denk bijvoorbeeld aan “sex sells”, marketeers laten graag een verwijzing naar de geslachtsdaad in hun boodschap zien. Dit prikkelt namelijk gebieden in het brein dat vertelt dat dit iets goeds is. Een slimme marketeer verbindt graag impliciet of expliciet zijn boodschap met het doorgeven van je genen. Vooral mannen reageren hier voor een groot deel op.

Ook zien we marketingprincipes die we bijna één op één kunnen koppelen aan het dierenrijk. Wanneer je iets verkoopt moet het bijvoorbeeld prettig ruiken. Zo vertelt een makelaar al tientallen jaren dat het werkt om een appeltaart te bakken voordat mensen je huis bezichtigen. Zo is de kans groter dat het huis verkocht wordt. 

Dat geur kan helpen hoef je dieren niet uit te leggen. Zo hebben bij sommige dieren zoals herten of geiten de mannetjes er een handje van om zichzelf onder te plassen zodat de vrouwtjes ze van mijlenver al kunnen ruiken en zodat de vrouwtjes flink onder de indruk kunnen raken van de sterke geur die het mannetje afgeeft. Dat is nog eens een goed parfum!

specialist linkbuilding

Op elkaar parasiteren

In het dierenrijk zie je veel dieren die wederzijds van elkaar afhankelijk zijn. Zo zie je wel eens een vogeltje dat op de rug van een koe zit. De koe gedoogt dat. Het vogeltje eet dan namelijk de teken op die in de ruwe vacht van de koe zitten en daarbij zorgt het stampen van de koe ervoor dat de wormen in de grond naar boven komen. Bij krokodillen en vogeltjes zie je dit soms ook. De krokodil laat zijn bek openstaan en laat een vogeltje in al het vertrouwen de vleesresten tussen de tanden op eten. De krokodil laat het uit zijn hoofd om de vogel die hem helpt op te eten, omdat die anders zijn ‘tandenborstel’ kwijt is. Zo ontstaat er dus een wisselwerking tussen dieren in de natuur. Een ander voorbeeld is natuurlijk dat van de bloemetjes en de bijtjes.

Wat je hierin ziet is een wederzijdse afhankelijkheid. Dit gebeurt ook vaak in het bedrijfsleven. De leverancier is afhankelijk van de afnemer en vice versa. Maar dit zie je bijvoorbeeld ook in de online marketing, bijvoorbeeld in linkbuilding. Hoe werkt linkbuilding? Van oudsher is linkbuilding het binnenhalen van links van andere websites naar jouw website om zo meer autoriteit op te bouwen bij een zoekmachine. Tegenwoordig bestaan hier hele netwerken voor. Een linkbuilding specialist heeft er een dagtaak aan om de juiste links te vinden om een klant verder te helpen met zijn online vindbaarheid en plaatst tegelijk ook links naar andere websites als tegenprestatie. Zo helpen online marketeers elkaar verder in hun werk zoals je dat ook bij dieren kunt zien.

De juiste boodschap overbrengen

Voor dieren is het vaak van levensbelang dat een boodschap goed overkomt. Zo wordt er bijvoorbeeld in het regenwoud een hoop heen en weer geschreeuwd over roofdieren die in de buurt zijn. Belangrijk is hierbij dat je wel goed vertelt wat er aan de hand is. Net zoals bij menselijke noodsituaties is adequaat communiceren van levensbelang. Vaak hoor je daarom ook als iemand in paniek is. Van nature reageren mensen en dieren daar ook heftig op. Net als bijvoorbeeld wilde gebaren, stemverheffingen en andere onverwachte opvallende zaken. Daar maken marketeers dankbaar gebruik van om de aandacht te vestigen op bepaalde zaken. Denk aan het gebruik van geschreeuw in een reclame, het gebruik van felle kleuren of een alarmmelding op je computer die bij nader inzien een poging tot oplichting blijkt te zijn. Allemaal marketingtechnieken die we hebben afgekeken van het dierenrijk.

Al met al verschillen we niet zoveel van dieren. Er zijn nog veel oerinstincten aanwezig in ons brein die ook niet snel zullen wegevolueren. Daardoor hebben marketeers een aantal slimme technieken die ze toe kunnen passen om een boodschap of product aan de man te brengen. Belangrijk is wel om dit subtiel te doen. Een consument houdt er namelijk niet van als het allemaal duidelijk te commercieel is. Daarom gebruikt ook niet iedereen alles even enthousiast en overduidelijk. Vaak kun je echter wel wat principes ontdekken. Houd dus eens je ogen goed open bij een reclameblok op televisie en probeer eens te ontdekken op welke knoppen uit je apenbrein er allemaal gedrukt wordt tijdens de boodschappen.